Нові виклики інтернаціоналізації – нові підходи: он-лайн воркшоп у Ганновері
Коронавірус кидає серйозні виклики, вносить корективи в плани всього світу і разом з тим змушує освоювати альтернативні підходи.
В останній декаді березня в Ганновері мав відбутись воркшоп проекту «Управління інтернаціоналізацією та академічна співпраця між Німеччиною та Україною 2020-2021» (“Training Course on Management of Internationalisation and German-Ukrainian Academic Cooperation 2020-2021”). Але коронавірус зробив неможливим проведення запланованого заходу «вживу», натомість Ганноверський університет імені Готфріда Вільгельма Лейбніца (Leibniz Universität Hannover) організував кількаденний он-лайн воркшоп.
Проект «Управління інтернаціоналізацією та академічна співпраця між Німеччиною та Україною 2020-2021» розпочато командою міжнародного відділу Ганноверського університету. Його загальна мета – надати представникам українських закладів вищої освіти знання з різних аспектів інтернаціоналізації та допомогти їм керувати відповідними процесами, а також сприяти як німецько-українському співробітництву, так і інтернаціоналізації університетів.
Згідно з планами, учасники проекту мали
• отримати всебічні знання про інтернаціоналізацію та компетенції, необхідні для успішного управління нею;
• набути soft skills, необхідних для управління міжнародною вищою освітою: (міжкультурні) комунікативні навички, управління вирішенням конфліктів;
• здобути відповідні навички управління, необхідні для інтернаціоналізації: управління проектами, управління змінами;
• інтегруватися в регіональні та міжрегіональні мережі обміну знаннями та двостороннього / багатостороннього співробітництва;
• ініціювати, скеровувати або розширювати проекти міжнародного співробітництва;
• реалізувати індивідуальні проекти інтернаціоналізації.
Тренінг фінансується DAAD із коштів, які надало Федеральне міністерство освіти та наукових досліджень Німеччини (BMBF).
В он-лайн воркшопі взяли участь представники всіх 18 українських університетів проекту, включно із Бердянським державним педагогічним університетом. З боку організаторів і запрошених ними лекторів виступили Dr. Birgit Barden-Läufer, Nataliya Butych, Nadine Sturm, Dr. Oksana Seumenicht.
Один день он-лайн воркшопу, 24 березня, цілковито був присвячений лекціям доктора Фіони Хантер (Fiona Hunter) – колишньої Президентки Європейської асоціації міжнародної освіти (European Association for International Education), яка має світовий консультаційний досвід з інтернаціоналізації. Фіона Хантер проводила лекції із свого будинку в Мілані, який нині знаходиться в епіцентрі пандемії. Тож доктор Хантер на прохання Ігоря Лимана дала розгорнуту картину свого бачення тих короткотермінових і довготермінових змін, які коронавірус внесе в тренди університетської інтернаціоналізації в світі (відповідний фрагмент відеолекції Фіони Хантер можна побачити тут).
Ще до початку он-лайн воркшопу на відкритій платформі для створення сервісу хмарного зберігання даних Seafile німецькі організатори розмістили рекомендовану літературу. Всі українські учасники записали в парах свої презентації, користуючись режимом відеозапису в Skype. При проведенні воркшопу використовувалась платформа компанії Zoom Video Communications. Offline individual video reviews чергувались з он-лайн сесіями для обговорення побаченого і прочитаного. Вийшло вельми інформативно, продуктивно і, що важливо, не нудно. В умовах карантину відповідний досвід можна прикласти і до організації дистанційного навчання в українських університетах.